Invata sa vorbesti bine in public

Ce ne învață biologia despre vorbitul în public

„Există o diferență uriașă între modul în care noi transmitem un mesaj și modul în care creierul funcționează în a-l recepționa”, Oren Klaff, Pitch Anything.
 
Mai mult,  Klaff afirma că acesta este motivul pentru care eșuăm în 9 din 10 situații în care transmitem un mesaj. Statistica asta nu sună deloc bine. Totuși, ne motivează să studiem și să devenim mai iscusiți în tainele comunicării.

Care-i legătura dintre biologie și vorbitul în public

Creierul nostru este alcătuit din 3 părți care lucrează independent și, în același timp, împreună: creierul primar (reptilian) cel care DECIDE, creierul limbic care SIMTE și neocortextul care GÂNDEȘTE.

Mesajele noastre sunt formulate și transmise de la nivelul neocortextului dar receptate de către contemporani la nivelul creierului primar. Dacă trece de el, ajunge la creierul limbic și apoi la neocortex.

Pare complicat, nu? Poate fi, însă mai departe o să-ți spun într-un mod simplu și clar cum funcționează cele trei creiere și cum ne influențează astfel încât data viitoare când vei transmite un mesaj să știi cum să- construiești pentru a avea rezultatul pe care ți-l dorești.

Creierul primar este responsabil să ne țină în viață și să se asigure că noi ne găsim jumătatea. 😉
 El este paznicul care filtrează toate mesajele care vin spre noi.  El este responsabil pentru reacții de tipul ‘luptă sau fugi’. Spre exemplu, dacă mergi spre casă la o oră târzie și simți că cineva te urmărește, prima reacție este să te aperi, să grăbești pasul. Nu analizezi mai întâi că poate este vecinul tău care se-ntoarce târziu de la muncă.

Creierul reprilian este interesat de nou, de vizual, de imaginea de ansamblu. Nu-i plac detaliile, nu înțelege cuvinte sau informații abstracte, ci doar ce este concret.  Dacă informația nu este periculoasă, atunci o ignoră. Dacă nu este ceva nou, interesant, îl trece la SPAM.  Cuvântul preferat este EU, doar eu, nimeni și nimic altceva.  


 Creierul limbic generează emoții și sentimente față de situațiile sociale prezente. Are o influență enormă asupra deciziilor pe care le luăm în viață. El generează secreții de substanțe în creier prin care asociem informațiile cu amintiri. Marketingul pe asta se bazează, pe concluzia lui Damasio: ‘nu suntem ființe raționale care simt, ci ființe emoționale care gândesc.’

Creierul limbic vrea să evite durerea și caută în mod constant plăcerea. În modul ăsta emoțiile generează decizii.  Spre exemplu, ești în oraș și ți s-a făcut foame. Vezi un restaurant fast food, apoi creierul primar stimulat de senzația de foame, de vizual, trimite informații către creierul limbic. Acesta îți spune: ‘Îmi place mâncarea asta’ și mergi să-ți comanzi, deși știi că nu-I prea bună pentru organism (informație transmisă de neocortez). După ce ai mâncat, neocortextul are o putere mai mare de a procesea informația iar atunci îți dai seama că nu a fost cea mai bună alegere. În cele din urmă creierul limbic generează sentimente de vinovăție.


Neocortexul este creierul logic, analitic, lucrează cu date, cuvinte, concepte, rezolvă probleme etc.  La nivelul lui construim mesajele, argumentele, justificările.

Dacă atunci când transmitem un mesaj ne adresăm doar neocortextului (oferim detalii, concepte, caracteristici tehnice) vom fi ignorați și uitați. De aceea, ca să-i inspirăm și să-i motivăm pe oameni să acționeze trebuie să învățăm să vorbim o nouă limbă, limba biologică.

Aristotel a reușit să cuprinde aceste conceptea în ceea ce el numea triunghiul retoricii: Pathos (emoții, imagini, povești) – Ethos (încredere, ton, stil) – Logos (argumente, figuri, fapte).


Deci, pentru a transmite un mesaj memorabil creierului primar trebuie să tinem cont de câteva principii:

#1.  Oferă valoare oamenilor. Ajută-i pe oameni ‘să vadă’ ce beneficii au dacă te ascultă, lucrează sau cumpără ceva de la tine. Nu uita, creierul primar este extrem de egoist. Prima întrebare a ascultărilor este: ce câștig am eu dacă te ascult pe tine.

#2.  Folosește elemente vizuale, obiecte. 

#3.  Spune povești, testimoniale, ilustrații.

#4.  Fii creativ, fii diferit! Ce este normal, obișnuit este ignorat. Tu nu-ți permiți asta.

#5.  Scoate în evidență prima dată imaginea de ansamblu, nu piesele de puzzle. Detaliile își au locul lor și timpul lor, însă niciodată la început.  

#6. Conectează-te cu audiență. Fii real, natural, relaxat. Zâmbește! Capacitatea de a fi cald, personal și de a te adresa nu unei mase de oameni, ci fiecărui individ în parte, te va ajuta enorm în prezentările tale.


P.S.1  Dacă aș fi întrebat care dintre cele 6 principii prezentate mai sus este cel mai important, aș spune că #6 este în top 3. În cei peste 12 ani de experiență de vorbit în public – ca MC la diferite evenimente sau ținând discursuri și prezentări în țară sau în afara țării, ori de câte ori am primit un feedback oamenii au spus ceva pozitiv legat de capacitatea mea de a fi cald, natural și de a mă conecta cu sala ca fiind marele meu atu.  Nu căuta să copiezi pe nimeni, fii tu însuți, simte-te bine în pielea ta.

P.S.2 În ultima vreme s-a scris destul de mult despre acest subiect. Pentru cei care doresc să devină mai iscusiți recomand 2 cărți bune: Pitch Anything și Neuro-marketing.

Foto credit: pixabay.com  

Author


Avatar